Staršie eskalátory, ktoré vedia jazdiť v iba v takzvanom nepretržitom režime, patria z hľadiska spotreby energie k pomerne náročným zariadeniam. Napriek tomu dodnes slúžia v rade obchodných centier, na staniciach a v ďalších objektoch, kde sú cestujúcim k dispozícii takmer neustále. K zníženiu spotreby až o viac než polovicu u nich prispieva nový systém riadenia, ktorý dokáže lepšie reflektovať aktuálnu vyťaženosť eskalátora. Ušetriť pomôže aj vhodne zvolený pohon alebo osvetlenie.
Práve pri modeloch starších ako dvadsať a viac rokov, ktoré sú vybavené pôvodnými systémami riadenia s označením MIC F2 a MIC F3 možno dosiahnuť najväčšie úspory pri spotrebe energie, a to aj o viac než 50 %. Vedie k nej kompletná výmena elektroinštalácie a využitie nového systému riadenia MIC F5E Eco Premium Plus. Ten umožňuje nastavenie radu aspektov, ktoré majú na nižšiu spotrebu energie výrazný vplyv.
Prvým z nich je takzvaná postupná jazda. V praxi to znamená, že keď sa na pásme eskalátora alebo chodníku nenachádza žiadny pasažier, eskalátor spomalí. Po stanovenom čase sa zariadenie úplne zastaví. Znovu sa spustí, hneď ako senzory zaznamenajú, že sa blížia cestujúci.
Užitočné je aj zohľadnenie aktuálneho množstva cestujúcich. "Pokiaľ nie je eskalátor plne vyťažený, motor sa spustí v takzvanom systéme Hviezda. Zariadenie potom beží na tretinový výkon, ktorý znamená tretinovú spotrebu. Hneď ako ho zaťaží väčšie množstvo pasažierov, automaticky sa prepne do systému trojuholník, keď beží na plný výkon s vyššou spotrebou," upresňuje Pavel Brůna, ktorý je v Schindler CZ Master Trainer pre CZ a SK.
Investície vložené do systému riadenia MIC F5E Eco Premium Plus mávajú pri starých eskalátoroch veľmi rýchlu návratnosť. Navyše tento systém disponuje všetkými doplnkami bezpečnej prevádzky podľa normy EN115-1.
Tiež niektoré eskalátory mladšie ako dvadsať rokov vedia jazdiť iba v nepretržitom režime. Ide spravidla o tie, ktoré sú vybavené riadením MIC F4 a F5E bez doplnkov automatickej prevádzky. Tu je možná inštalácia systému automatickej prevádzky. Samotná montáž spočíva v osadení svetelných senzorov, radarov, svetelných ukazovateľov a frekvenčného meniča. Potom je aj u nich možné využiť postupnú jazdu a systém ECO prevádzka.
Súčasťou úsporného riešenia môže byť aj výmena pohonu eskalátorov. Pôvodný motor a prevodovku možno nahradiť účinnejšími. Napríklad nový pohonný komplet zložený z motora označeného IE3 a nového typu prevodovej skrine je podľa ISO 25745 certifikovaný s označením A+++. Dôležitým detailom je aj zmena pôvodného osvetlenia na úspornejší LED variant.
Návratnosť investície možno pomerne presne odhadnúť vopred. "Ak poznáme veličiny pre výpočet, ktorými sú predovšetkým cena za kWh, denná doba prevádzky a počet hodín prerušovanej prevádzky, sme schopní spočítať ročnú úsporu elektrickej energie, a to v porovnaním s nepretržitou prevádzkou," vysvetľuje Pavel Brůna. Pri rozhodovaní je potrebné vziať tiež do úvahy predĺženie životnosti komponentov eskalátora.
Špecialistov zameraných na eskalátory máme po celej republike. Neváhajte sa na nich obrátiť. Radi vám všetko upresnia a pomôžu nájsť optimálne riešenie práve pre vás. Kontakty na jednotlivé pobočky nájdete tu. Využiť môžete aj kontaktný formulár.
Viete, že: Pri vykonávaní modernizácií na tieto systémy sa snažíme zákazníkovi vyjsť maximálne v ústrety. Všetko plánujeme tak, aby bol eskalátor mimo prevádzky čo možno najkratšiu dobu. Niektoré modernizačné prvky sme schopní namontovať za menej než dva pracovné dni.